maanantai 10. marraskuuta 2014

West coast trip 2014

21.9-27.9 olin mun Rotary districtin järjestämällä bussireissulla, joka lähti täältä Oregonista, ajeltiin rannikkoa Pitkin Californiaan San Fransiscoon, ja sieltä takas Oregoniin. Reissussa oli kaikki piirin vaihtarit ja ei voi sanoin kuvailla kuinka hauskaa meillä oli! Tää reissu pysyy varmasti yhtenä mun lemppari muistoista täällä olon aikana.

Päivä 1. Istuttiin bussissa ihan tuskasen kauan. Pysähyttiin merileijona luolilla, mutta sää ja ajankohta oli niin huono, ettei me mitään nähty. Se oli päivän ainut pysähys. Sen jälkeen ajeltiin hotellille. Jaoin mun huoneen Lisan ja Alexian kanssa. Illalla mention syömään omatoimisesti down towniin (tää oli siis todella pieni kylä rannikolla, keskellä ei mitään). Päädyttiin Mexicolaiseen ravintolaan ja annoin Luisin, Meksikosta kotoisin olevan vaihtarin päättää mun ruuan. En vieläkään tiiä että mitä ihmettä mä söin, ei mitään herkkua mutta iha siedettävää. Musiikki, sisustus ja työntekijät oli kyllä nii meksikolaista tyyliä ko voin vaan kuvitella. Meijä lattarivaihtarit alko hoilata espanjalaisia lauluja mummeli työtntekijän kanssa ja päädyttiin sitte saamaan 20% alennusta ruuista. Hauskaa!

Päivä 2. Tuskasen aikanen herätys, omituinen aamupala (suolasia sämpyläkeksejä ja jonkisortin lihakastiketta, kuulemma Californiasta kotosin oleva aamupalaviritelmä) ja bussiin istumaan. Pysähyttiin tuijottelemaan jättiläispunapuita ja pällistelemään matkamuistomyymälään. Pääasiassa tää päivä oli lähinnä etenemistä varten ja illalla saavuttiin sitten San Fransiscoon jossa vietettiin seruaavat 4 yötä.

Päivä 3. PYÖRÄILYÄ SAN FRANSICOSSA! No oliko kiva?? OLI! Tää oli kyllä mun lemppari juttu koko reissusta! Mun country officer ei päässy mukaan valvojaksi, joten paikallisesta rotary clubista tuli yks vapaaehtonen nainen, joka sitte kierrätti meitä ympäri kaupunkia. Olin tosi ilonen tästä, koska hän osas kertoa kaikkea pikku nippelitetietoa mitä ei Oregonialaiset tiiä. Lisäksi hän oli tosi rento eikä nipottanu pikkujutuista, saatiin olla iha rennosti ja kierrellä joustavasti paikkoja.

Pyöräilyn jälkeen mentiin Disney museoon ja illalla saatiin kierrellä pienissä ryhmissä ympäri kaupunkia ja syötiin illallinen omatoimisesti.

Päivä 4. Aamulla mentiin ajelemaan paikkallisilla raitiovaunuilla, miksi ikinä niitä sanotaankaan. Tää päivä oli kans turistikiertelyä. Tälläkertaa mun ryhmän oppaana toimi paikallinen about 30v rotary, joka asu ihan keskustassa (Rotaryjen keski-ikä näyttää olevan alhasempi Californiassa, haha :D). Oli taas ihan huippua saada kuulla yksityiskohtia ja päästiin vieläpä kurkkaamaan miltä näyttää "tilava" kolmio San Fransiscon keskustassa. Ei ollu iso, suunnilleen saman kokonen ku kaksio Suomessa.

Käytiin myös vanhassa vankilasaari Alcatrazissa, jossa kierrettiin kuulokkeet korvilla ja opasust tuli cd:ltä. Tosi mielenkiintonen, suosittelen ihan kaikille!

Ilta meni sitte shoppaillessa Ardan ja Tomášin kanssa. Ite on ostanu juuri mitään, mutta totesin että keskieurooppalaiset jätkät kyllä osaa shoppailun jalon taidon, hahahahaa :D

Armen, venäläinen vaihtari, porukan naurattaja ja ehoton poseeraaja :D

Päivä 5. Huvipuisto ja surffausta Santa Cruzissa. Huvipuisto ei oikeen iskeny muhun, mutta surffauksesta olin tosi innoissani....vähän liianki innoissani oikeestaan. Menin liian pitkälle merelle, enkä sitten tienny miten pääsen takasin rantaan, ku allot veti mua jatkuvasti kauemmaksi. Pienten vaikeuksien, muutaman epätoivosen "ÄITIIIIII MISSÄ SÄÄ OOT KU SUA TARVITAAN" ajatusten ja panikoinnin jälkeen pääsin vihdoin rantaan tuntemattoman miehen avustuksella joka tuli ja pelasti minut. Ikuisesti kiitollinen.

Päivä 6. Kotimatkan alottelua, bussissa istumista koko päivä ja illalla mentiin katsomaan teatteriin Shakespearin näytelmä. Kukaan (mukaanlukien meidän valvojat) ei ymmärtäny koko näytelmästä hölkäsen pöläystä ja puolet meistä vaihtareista otti tilaisuuden ja nukku koko esityksen ajan. Mä olin tosi väsyny ja hihittelin siellä yksikseni, tykkäsin näyttelijöistä vaikken tarinasta ymmärtäny mitään.

Päivä 7. Kotimatka ja Crater Lake. Ennen ku saavuttiin Crater Lakelle nukuin bussissa pipo silmillä ja voitteko kuvitella sen tunteen ko vihdoin avaa silmät ja kattoo ikkunasta....LUNTA!!!!! Olin hymy pyllyssä koko ajan ja ko vihdoin pääsin ulos tallustelemaan lenkkareissa ja nilkkasukissa hankeen tuli tippalinssiin ja Suomea tosi kova ikävä! Se ikävä kyllä kaikkos melkeen samantien ko Tomash haasto minut lumisotaan... Loppu bussimatka meni haikeissa tunnelmissa, mutta toisaalta suuria suunnitelmia rakennellessa.

Maybe I lost this time, but just wait until January, I will beat you Tomáš! :D

Unelmien matka, vaihtarit jotka onneksenne pääsett piiriin 5100 ÄLKÄÄ JÄTTÄKÖ MENEMÄTTÄ! Vaikka kuri on tosi tiukka ja jotkut jutut kuullostais tylsähköiltä, tää matka tulee olemaan yks parhaista jutuista mitä pääsette tekemään.

1. Sulla on ihana blogi! Haluaisin kysyä että kun menit vaihtoon Rotaryn kautta niin tuliko kotikaupunkiisi vaihto-oppilas siitä maasta johon itse menit vai voiko vaihto-oppilas tulla kotikaupunkiisi mistä maailman maasta tahansa?:)

2. Kiitos! :) Jep, mun kaupunkiin tuli vaihtari Kanadasta, vaikka ite lähin jenkkeihin. En siis oo aiva 100% miten tää kuvio toimii, mutta yleensä kai tulee siitä maasta mihin sä oot menossa :)